“JOBSTAP HIELP ONS UIT DE BRAND”

Al sinds 2001 werken er bij DierenPark Amersfoort mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit gaat erg goed, mede dankzij de extra begeleiding. In december kwam echter het bericht dat de vaste begeleider 1,5 maand later zou vertrekken. Vanwege de kerstvakantie werd de tijd om voor 1 februari een geschikte medewerker te vinden krap. DierenPark Amersfoort raakte in gesprek met Jobstap. We namen 3 maanden de begeleiding van de groep over, zodat er rustig naar een nieuwe medewerker kon worden gezocht. En met succes.

In 2001 werd DierenPark Amersfoort voor Jeffrey benaderd. Jeffrey wilde graag bij DierenPark Amersfoort werken, maar had wel extra begeleiding nodig. DierenPark Amersfoort nodigde hen uit voor een gesprek en Jeffrey kon starten. In de woongroep waar Jeffrey woonde, vertelde hij enthousiast over zijn werk. Dit sprak anderen ook aan waardoor er meer mensen uit zijn woongroep bij DierenPark Amersfoort aan de slag wilden. Fiet Verdonck, HR-manager DierenPark Amersfoort: “We wilden de anderen ook graag een kans bieden, maar vonden dat we dan wel goede begeleiding moesten organiseren. Dit hebben we gedaan.”

Ontwikkelen

“Voor deze groep medewerkers is structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid belangrijk. We hadden daarom een medewerker aangenomen met als achtergrond maatschappelijk werker. Beetje bij beetje is de groep groter geworden; de groep bestaat nu uit 12 mensen. Het gaat ontzettend goed. We zien dat de medewerkers zichzelf ontwikkelen, zowel in het werk als persoonlijk.”

Opvolger gezocht

“In december werd duidelijk dat de vaste begeleider van de groep per 1 februari weg zou gaan. Omdat we net de kerstvakantie in gingen, hadden we niet veel tijd om zorgvuldig naar een opvolger te zoeken. Maar we moesten wel snel iets regelen. Er komt namelijk meer bij kijken dan aan het werk zijn. De medewerker stemt bijvoorbeeld ook af met de jobcoach, ouders en woonbegeleiders.”

“We raakten in gesprek met Jobstap. Ondanks dat het kerstvakantie was, kwam er meteen een medewerker van Jobstap langs om met ons mee te denken. Al pratende kwamen we tot de oplossing om via Jobstap tijdelijk twee arbeidscoaches in te huren, totdat we een goede opvolger hadden gevonden.”

Goed besluit

“De twee aangeraden arbeidscoaches, Theo en Edwin, pasten perfect bij ons. Ze hebben ons DNA en de goede bagage om er snel achter te komen wat ze moesten doen om de boel draaiende te houden. Dat hebben ze heel goed gedaan. Het was een goed besluit om hen tijdelijk in te schakelen. Voor de groep is het belangrijk dat er iemand voor hen is die ze vertrouwen en waar ze op af kunnen stappen. Dit soort veranderingen kunnen een grote impact op hen hebben. Theo en Edwin wisten goed hoe ze met de situatie om moesten gaan.”

Nieuwe medewerker van start

“Per 1 april hebben we een nieuwe medewerker gevonden die de groep begeleidt. Theo en Edwin hebben hem ingewerkt. Onze nieuwe medewerker gaf direct aan dat hij een rustige groep aantrof en dat ze goed voorbereid waren op zijn komst. Dat is fijn om te horen.”

Midden in de maatschappij

“Als dierenpark staan wij midden in de maatschappij en vinden het niet meer dan normaal dat we als werkgever mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ook kansen geven binnen onze organisatie. Onze bezoekers vinden het leuk om te zien dat we hen een werkplek geven, het past hier goed. We hopen nog jaren op deze manier verder te gaan.”

“JOBSTAP HIELP ONS UIT DE BRAND”

Al sinds 2001 werken er bij DierenPark Amersfoort mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit gaat erg goed, mede dankzij de extra begeleiding. In december kwam echter het bericht dat de vaste begeleider 1,5 maand later zou vertrekken. Vanwege de kerstvakantie werd de tijd om voor 1 februari een geschikte medewerker te vinden krap. DierenPark Amersfoort raakte in gesprek met Jobstap. We namen 3 maanden de begeleiding van de groep over, zodat er rustig naar een nieuwe medewerker kon worden gezocht. En met succes.

In 2001 werd DierenPark Amersfoort voor Jeffrey benaderd. Jeffrey wilde graag bij DierenPark Amersfoort werken, maar had wel extra begeleiding nodig. DierenPark Amersfoort nodigde hen uit voor een gesprek en Jeffrey kon starten. In de woongroep waar Jeffrey woonde, vertelde hij enthousiast over zijn werk. Dit sprak anderen ook aan waardoor er meer mensen uit zijn woongroep bij DierenPark Amersfoort aan de slag wilden. Fiet Verdonck, HR-manager DierenPark Amersfoort: “We wilden de anderen ook graag een kans bieden, maar vonden dat we dan wel goede begeleiding moesten organiseren. Dit hebben we gedaan.”

Ontwikkelen

“Voor deze groep medewerkers is structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid belangrijk. We hadden daarom een medewerker aangenomen met als achtergrond maatschappelijk werker. Beetje bij beetje is de groep groter geworden; de groep bestaat nu uit 12 mensen. Het gaat ontzettend goed. We zien dat de medewerkers zichzelf ontwikkelen, zowel in het werk als persoonlijk.”

Opvolger gezocht

“In december werd duidelijk dat de vaste begeleider van de groep per 1 februari weg zou gaan. Omdat we net de kerstvakantie in gingen, hadden we niet veel tijd om zorgvuldig naar een opvolger te zoeken. Maar we moesten wel snel iets regelen. Er komt namelijk meer bij kijken dan aan het werk zijn. De medewerker stemt bijvoorbeeld ook af met de jobcoach, ouders en woonbegeleiders.”

“We raakten in gesprek met Jobstap. Ondanks dat het kerstvakantie was, kwam er meteen een medewerker van Jobstap langs om met ons mee te denken. Al pratende kwamen we tot de oplossing om via Jobstap tijdelijk twee arbeidscoaches in te huren, totdat we een goede opvolger hadden gevonden.”

Goed besluit

“De twee aangeraden arbeidscoaches, Theo en Edwin, pasten perfect bij ons. Ze hebben ons DNA en de goede bagage om er snel achter te komen wat ze moesten doen om de boel draaiende te houden. Dat hebben ze heel goed gedaan. Het was een goed besluit om hen tijdelijk in te schakelen. Voor de groep is het belangrijk dat er iemand voor hen is die ze vertrouwen en waar ze op af kunnen stappen. Dit soort veranderingen kunnen een grote impact op hen hebben. Theo en Edwin wisten goed hoe ze met de situatie om moesten gaan.”

Nieuwe medewerker van start

“Per 1 april hebben we een nieuwe medewerker gevonden die de groep begeleidt. Theo en Edwin hebben hem ingewerkt. Onze nieuwe medewerker gaf direct aan dat hij een rustige groep aantrof en dat ze goed voorbereid waren op zijn komst. Dat is fijn om te horen.”

Midden in de maatschappij

“Als dierenpark staan wij midden in de maatschappij en vinden het niet meer dan normaal dat we als werkgever mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ook kansen geven binnen onze organisatie. Onze bezoekers vinden het leuk om te zien dat we hen een werkplek geven, het past hier goed. We hopen nog jaren op deze manier verder te gaan.”

Een sfeerimpressie van DierenPark Amersfoort