Succesvolle jobcoaching bij Shopbox

Pieter van Rijswijk is Managing Director bij Shopbox, een maatschappelijk betrokken bedrijf, gespecialiseerd in het reinigen en onderhouden van winkelwagens. “Shopbox wil mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans bieden. Dit is mogelijk omdat wij externe jobcoaches inzetten via Jobstap. Mensen met een Wajong uitkering kunnen bij ons aan de slag en krijgen persoonlijke  begeleiding op de werkplek.”

Shopbox heeft al zo´n vijf jaar Wajongeren in dienst die begeleiding krijgen van een jobcoach. Volgens Van Rijswijk is dat een toegevoegde waarde voor het bedrijf. “We bieden mensen die moeilijk aan het werk komen een leuke functie. Mensen die al langer thuis hebben gezeten zijn vaak extra gemotiveerd om aan de slag te gaan. Het is overzichtelijk werk en door 1-op-1 begeleiding van de operator is het prettig starten met werken. Het is ook lekker buiten werken. Diverse mensen met een Wajong achtergrond werken bij ons als assistent-operator winkelwagenwasstraat. Zij zorgen dat de winkelwagens bij de mobiele wasstraat komen. Ze halen de wagentjes op en brengen ze terug. Ook verzorgen ze klein onderhoud. Samen met de operator zorgen zij voor een perfecte prestatie voor onze klanten.”

Naast de vaste operator kan de assistent altijd terugvallen op de jobcoach. Zij gaan samen aan de slag met de persoonlijke doelen van de kandidaat. Mark Grift is de jobcoach van Martijn en Bas, beide assistent-operators bij Shopbox. Mark: “Martijn wil graag leren om meer zelfstandig te werken en hij wil zijn zelfvertrouwen vergroten. Met Bas werken we aan zijn zelfmotivatie en help ik hem om enthousiast te blijven. Zijn doorzettingsvermogen zie ik groeien. Het mooie nieuws is dat Bas na zijn proefplaatsing een contract heeft gekregen. Martijn werkt al bijna 2 jaar bij ShopBox Nederland en hij heeft zicht op een vaste aanstelling. Dat zijn natuurlijk fantastische resultaten!”

Volgens Mark proberen jobcoaches van kandidaten betere werknemers te maken. De begeleiding bestaat vooral uit het aanleren van werknemersvaardigheden. Ook hebben zij contact met de kandidaten in de privésfeer. Zij houden contact met bijvoorbeeld de budgetcoach of met andere zorgverleners. “Dat bevalt heel goed”, legt Van Rijswijk uit. “Als er wat is met een kandidaat dan is er snel contact met de coach. Als het privé niet lekker loopt heeft dat zijn weerslag op de motivatie en prestatie. De operator krijgt ook ondersteuning van de coach, soms is er even een gesprekje nodig. Het is fijn dat de coach het bedrijf kent.”

Wat Shopbox betreft is het een groot pluspunt om te werken met mensen uit bijvoorbeeld de Wajong. Zij zijn extra gemotiveerd, want een fijne werkkring is niet altijd vanzelfsprekend. Met ondersteuning van Jobstap kunnen medewerkers duurzaam ingezet worden. Het is een win/win situatie voor iedereen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *