Webdevelopment bij WerkRaat: iets voor jou?

Een interview met leermeester René Bestebreurtje van WerkRaat

Net zoals met leermeester Jaap Pieterse en stagiair Niels Sessink, plof ik neer op de bank in de ‘huiskamer’ bij WerkRaat. Deze keer met leermeester René Bestebreurtje, van de groep Webdevelopment. Ook hij heeft genoeg te vertellen over zijn rol bij het leerwerkcentrum in Doetinchem. Leuk om te merken dat enthousiasme en passie voor het werk onder de leermeesters een gemene deler is. Lees je mee?

Over René

Ik ben nieuwsgierig naar waar René vandaan komt. Hij vertelt: “Van huis uit ben ik onderwijskundige, gespecialiseerd in het maken van e-learning materiaal. Ik maakte onder meer lesmateriaal voor het Graafschap College, nu ook weer een partner van WerkRaat. Ik hield me hiervoor veel bezig met de techniek achter websites en groeide hierin door. Het bedrijf waarvoor ik werkte werd overgenomen door een reclamebureau, waar Google campagnes, websiteoptimalisatie en het oplossen van technische problemen mijn alledaagse praktijk werden. In het jaar 2000 was één van mijn websites de best vindbare site op de zoekterm ‘elektronisch leren”, zegt René trots. “ In die context kwam ik Henk Knipping van WerkRaat tegen en hij vroeg me of ik de groep Webdevelopment wilde opzetten. Lesgeven én materiaal ontwikkelen, dáár hoefde ik niet lang over na te denken: dat was voor mij de perfecte combinatie.”

Wat voor mensen melden zich aan bij Webdevelopment?

“Jongeren/jongvolwassenen die bij mij en mijn collega leermeester Furkan Durmaz terechtkomen houden zich over het algemeen graag met computers bezig. Toch heeft het gros van de deelnemers geen concrete ICT ervaring, ze zijn gewoon nieuwsgierig. Vaak vinden ze het leuk om computers in en uit elkaar te halen. Voordat ze bij ons binnenstappen hebben ze misschien al meegelopen bij andere labels. Het kan ook zo zijn dat ze bij ons juist ontdekken dat webdevelopment helemaal niks voor ze is. Gelukkig kun je bij WerkRaat uitproberen en is een combinatie van bijvoorbeeld webdevelopment & radio ook mogelijk.”

Stap voor stap techniek aanleren

“Iets maken, dat brengt energie. Ik geef deelnemers vaak de volgende opdracht: ‘maak maar een webpagina over jezelf of iets wat je leuk vindt.’ Het programma van Webdevelopment bestaat uit verschillende stappen die individueel, op een eigen tempo, doorlopen worden. Het programma is erg gericht op instructie met betrekking tot de nieuwste techniek achter websites. Er komt ook veel praktijk bij kijken. Zo krijgen deelnemers opdrachten van Furkan en mij, iets namaken bijvoorbeeld, waarbij het soms ook gaat om websites van externe opdrachtgevers.”

“Naast vakkundige kennis gaat het bij mijn groep ook erg over de vraag: ‘hoe leerbaar is iemand?’, ‘Is webdesign wel iets voor diegene?’ Het is deels een abstracte manier van denken. Ook de vraag ‘hoe gaat het verder met je?’ komt aan bod. Coaching is een belangrijk onderdeel van het programma. Welke houding heeft iemand? Is iemand nieuwsgierig naar een oplossing? Hoe gaat hij/zij om met tegenslag in het werk? Zodra iemand zich op professioneel en persoonlijk vlak voldoende heeft ontwikkeld, kijkt diegene samen met een jobcoach van Jobstap naar mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Hierbij kun je denken aan een stage, werkervaringsplek of betaald werk.”

René en Furkan ontwikkelen het programma momenteel door en zetten daarbij online tutorials in, zodat de opleiding nog beter aansluit bij de praktijk en er meer tijd overblijft voor persoonlijke begeleiding.

Wat voor leermeester ben jij?

Ik vraag me af wie deelnemers ontmoeten, zodra ze de groep Webdevelopment binnenstappen. René antwoordt: “Ik reageer vanuit hoe mensen zich gedragen. Ik hoef ik niet precies te weten ‘wat iemand heeft’. Ik ga uit van wat ik zie, hoe iemand zich gedraagt en hoe diegene zelf wil ontwikkelen. Zo kan ik de meeste mensen begeleiden en waar dit niet lukt, zoek ik meer contact met de persoonlijke begeleider van de deelnemer. Zo leer ik nog steeds bij.”

“Ik vind het belangrijk om mijn deelnemers uitdaging te bieden en te blijven motiveren. Dit doe ik door goed te luisteren en oog te houden voor ieders individuele ontwikkeling. Hier pas ik de opdrachten op aan. Uiteindelijk zijn zij zélf verantwoordelijk voor de keuzes die ze maken en stappen die ze zetten. Als ze ervoor kiezen niet zoveel te doen, is dat hun beslissing. Als ze keuzes maken waar ik persoonlijk niet voor zou gaan, dan steun ik ze daarbij toch, het draait niet om mij. Samen gaan we voor het optimaal haalbare, wat niet altijd het hoogst haalbare is.”

“Een vertrouwensband opbouwen is erg belangrijk. Ik zie vaak dat deelnemers, als ze even bij Webdevelopment rondlopen, losser worden. Wanneer ik zie dat het niet goed gaat, dan trek ik aan de bel. Stel dat iemand weken achter elkaar slecht slaapt en zich daardoor slecht kan concentreren, dan vraag ik door en betrek ik waar nodig anderen. Zo kwam ik er ooit achter dat iemand die ik al een poosje begeleidde door de gemeente naar de bouw werd verwezen, terwijl hij lichamelijk klachten had. We hebben ervoor gezorgd dat hij gekeurd werd – of beter gezegd afgekeurd – en in het doelgroepenregister werd opgenomen.”

“Deelnemers die bij mij terechtkomen hebben helaas al vaak veel aversie tegen begeleiding, door eerdere ervaringen. Ik neem dit als uitgangspunt, om verandering teweeg te brengen. Samen met hen vecht ik tegen de beperkingen van het systeem. Kan het formeel niet? Dan creëren we kansen op een informele manier.”

Succesverhalen uit de praktijk

“Wat mij heel goed doet is dat mensen die soms meerdere jaren thuislopen, aangeven dat er ‘weer wat flow ontstaat in hun leven’. Ze komen twee keer per week bij me en creëren zo ritme, perspectief en meerwaarde voor zichzelf.”

Een voorbeeld? “Ik heb een deelnemer gehad die bij een bouwcentrum werkte. Het contract liep af en het UWV zei: ‘ga maar vakkenvullen bij de supermarkt.’ Mijn deelnemer dacht: ‘Dat kan niet, dan ga ik dood van ellende.’ Hij kwam uit zichzelf naar ons toe en kwam bij mij terecht. Het duurde lang voordat hij die abstracte manier van denken doorkreeg, maar hij stroomde uiteindelijk uit naar een bedrijf waar hij een betaalde functie kreeg. Hij werkt er nu nog steeds en met succes!”

Trots op……? “We hebben bij Webdevelopment veel mooie websites gemaakt in korte tijd. Een voorbeeld daarvan is www.slootpianoservice.nl Dit was een typisch voorbeeld van een dertien-in-een-dozijn-website, slecht vindbaar ook. Een deelnemer heeft hem opnieuw geprogrammeerd en vormgegeven. En nu? Een moderne uitstraling, uitgebreide database met producten en een goede score in Google. Huntenkunst.org is nog zo’n voorbeeld, opgezet door twee jongens van hier.”

Focus voor 2020

“De focus ligt dit jaar bij het door-ontwikkelen van de instructies, in de vorm van online tutorials. Een onderdeel hiervan zal zijn; het bouwen van een website die er aan de voor-en achterkant goed uitziet. Deelnemers die dat leren, stromen hopelijk uit op MBO4 niveau. Verder wil ik leuke externe klussen binnenhalen.”

Nieuwsgierig geworden? Kom vooral eens langs en ontdek of Webdevelopment iets voor je is! Stap gewoon eens binnen. De drempel is laag en de deur open. Jouw ontwikkeling staat centraal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *